BALA TENTERA SAYA

January 23, 2010

Doaku sentiasa mengiringimu...

Assalamualaikim warahmatullahiwabarakatuh..
Aku gagahkan diri untuk coretkan disini miskipun hati amat sebak untuk dikenang..
kucoretkan juga untuk dijadikan kenangan.. emak tercinta pergi jua kerahmatullah pada hari rabu,23 April 2008 jam 3.40ptg di Hospital Sultan Abdul Halim, Sg. Petani Kedah.. tidak ku sangka emak pergi begitu cepat..masih segar diingatan ini akan peristiwa 1 tahun lebih itu....semuanya terjadi bila aku baru saja tamatkan sijil pelajaran m'sia..semuannya bermula apabila mak pengsan di pejabat.Dan kebetulan waktu itu aku ada bersama.

Pagi 9.4.2008 jam 8.00pg cik ta (rakan sepejabat mak) memberitahu aku yg mak pengsan di mejanya.aku agak terkejut dan mnyangka itu hanya gurauan krna mak tak pernah pengsan seblum nih..mak seorang yang kuat miskipun semua tugas2 dirumah dia yang lakukan seorang diri..aku terus berlari ke pangkuan mak..mak dibawa ke hospital dengan menaiki ambulans..dan aku masih setia disisi emak..mak dimasukkan ke wad kecemasan..setelah menunggu hampir 2 jam doktor hanya bagi tahu yang mak kekurangan darah dan terpaksa tahan mak di wad.. betapa takut untuk kehilangan emak saat itu..memandangkan aku kesorangan ketika itu..

setelah mmberitahu semua p.cik n m.cik aku serta kakak ku yang ketika itu bekerja di KL, mak ditukarkan wad dari wad kecemasan ke wad biasa..saat itu aku agak lega kerana mak masih dapat tersenyum..aku tahu mak cuba menyembunyikan kesakitannya..hari2 berikutnya aku menjaga mak dihospital tanpa pulang ke rumah.aku tak sanggup utk mnggalkan mak sendirian..

hari berlalu dan akhirnya pada 11.4.2008 mak dibenarkan pulang..aku amat gembira sekali dan berharap mak kembali sihat seperti sediakala..doktor masih mmbekalkan ubat..sewaktu dirumah,aku menjaga dan segala keperluan emak termasuk memandikan dan menyuapkan mak makan aku yang uruskan.

pada15.4.2008, mak sesak nafas dan aku bawa mak kembali ke hospital..mak ditahan lagi untuk pemeriksaan lanjut..mak disahkan mengidap paru2 berair and sakit jantung.. betapa terkejutnya aku saat itu..aku terus memeluk mak..macam2 yang aku fikirkan..aku tak sanggup kehilangan mak..mak menenangkan aku dan mak kata,tak da apa2 akan terjadi..

pagi 18.4.2008,dr. dtg periksa mak..dr. minta kebenaran untuk menebuk belakang mak utk buang air yang ada di paru2 mak..aku yang jadi saksi mak ketika mak sain borang tu..dari luar bilik tu, aku dengar jeritan yang amat kuat dari mak..aku dah teresak2 menagis..sambil didalam hati tak putus2 doa ku panjatkan kepadaNya agar mak tak apa2.. selepas 1 jam berlalu,dr. bagi tahu keadaan mak tak stabil dan perlu ditukarkan ke wad icu..betapa pilu dan sedihnya aku.. aku mengiringi mak ke wad icu..mak sempat berpesan 'Qah, jangan lupa doakan mak ye'..aku tahu mak takut ketika itu..aku temankan mak sampai depan bilik icu..seketika kemudian,m.cik n p.cik2 ku sampai..aku terus peluk mereka..

12.30tgh (waktu melawat) nurse hanya benarkan 2 org masuk melawat dalam 1 masa..aku masuk bersama adik prempuanku..betapa terkejutnya aku bila tengok keadaan mak saat itu..
badan mak di penuhi dengan wayar,mulut mak dimasukkan tiup yang besar..ada mesin2 di sekeliling mak..Ya Allah,dugaan apa yang kau berikan pada ku ini..aku hanya mampu berdoa..
malam pertama dan kedua,aku masih tidur dihospital miskipun bukan disebelah katil mak..
m.cik and kakak aku trut ada bersama..kami hanya beralaskan tikar duduk diruang menunggu..
hanya kadang2 mata terlelap..hari2 keadaan mak sama,tidak sedarkan diri..malam berikutnya kami tak dibenarkan untuk menunggu kerana bahaya...ye la,masing2 anak dara..so, hanya p.cik aku yang tunggu..

23.4.2008..pagi2 lagi aku dah sampai dihospital bersama kakak and adik2 aku..macam biasa,kami akan minta kebenaran nurse untuk masuk menjenguk mak memandangkan masa melawat belum tiba..kami bacakan surah Yasin ditepi katil mak..selang beberapa jam,kami akn lakukan benda yang sama..3.25ptg..nurse keluar mmanggil waris kepada Abidah Bt Puteh.. betapa terkejut and berdebar dada nih bila dengar nurse mmanggil nama mak..nurse menerangkan yang keadaan mak tak stabil,jantung mak bengkak,kedua2 buah pinggang mak tak berfungsi..nurse suruh msuk utk mmngajar mak mengucap..
saat itu air mata tak dapat dibendung lagi..kami (3 beradik termasuk sorang m.cik aku) membisikkan kalimah Allah ditelinga mak...mak,maafkan kami mak,halalkan setiap titis air susu mak.......
3.40,dr. mengesahkan mak dah pergi utk selama2nya..saat itu betapa pilu kami rasa...aku terus memeluk kaki mak..kakak aku sudah jatuh menyembah lantai..adik memeluk tubuh mak...
mak pergi begitu tenang sekali...sma seperti keadaan mak yang tak sedarkan diri... saat itu,aku teringat kata2 mak"jangan lupa doakan mak ye"tak sangka itu pesanan terakhir mak buat kami..

Jenazah mak dibawa pulang menaiki van jenazah..keadaan dirumah ramai dengan sanak saudara dan pnduduk kg..mak dikebumikan 11pg di masjid berhampiran dengan rumah..

kami( 4 beradik) bersyukur kerana diberi keistimewaan untuk penghormatan terakhir permegian mak tercinta:
kami memandikanmu
kami sisir rambutmu
kami oles celak di kening dan matamu
kami sapu bedak di pipimu
kami titiskan wangian ditubuhmu
kami cium dahi dan pipimu
kami tatap wajahmu yang lembut
kami tatap senyumanmu yang terakhir buat kami
kami tutupi wajahmu
dan akhir sekali kami siram air mawar di atas kain yang membalutimu..
alhamdullilah
selamat semuanya
Semoga Arwah emak tenang bersemadi..
Semoga roh mak ditempatkan bersama orang2 yang beriman disisiNya..
Al-Fatihah..
Amin...Amin..Amin Ya Rabbal Alamin...
p/s:hargailah kedua ibu bapa anda selagi mereka masih ada..
Ajal maut manusia semua ditentukan oleh Allah S.W.T Yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa.Hiasailah diri dengan amal ibadat yang dapat membantu kita di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment